mcps-efs.pl

mcps-efs.pl – biznes, finanse

Social commerce
E-commerce

Social commerce. Co to jest i jak może wpłynąć na Twój biznes?

Sprzedajesz produkty w Internecie, a nadal nie wiesz, co kryje się pod pojęciem social commerce? To niewybaczalny błąd! Samo pozycjonowanie sklepów internetowych to dziś za mało. Czas postawić również na social media, które mogą stać się dla Twojego biznesu ważnym kanałem sprzedażowym. To dobre miejsce, by zwiększyć swoje obroty, a także poszerzyć grupę odbiorców. Na czym to jednak właściwie polega i jak konkretnie może wpłynąć na Twój sklep internetowy? Wyjaśniamy najważniejsze zagadnienia związane z tym terminem.

Jakie korzyści może przynieść social commerce?

Już samo zapoznanie się ze schematem działania social commerce pozwala zrozumieć, dlaczego to rozwiązanie poleca niemal każda agencja interaktywna. Kraków, Wrocław czy mniejsze miasto, każdy może w ten sposób zbudować sobie nowy kanał sprzedaży. Dużą zaletą jest już samo przyspieszenie procesu zakupowego. Dziś odbiorca chce mieć wszystko w zasięgu ręki, a w tym przypadku przeprowadzenie transakcji ogranicza jego wysiłek do minimum. Niektórzy po prostu nie lubią także korzystać ze sklepów internetowych, gdzie proces zakupowy może różnić się w zależności od wykorzystywanej platformy. Na Facebooku czy Pintereście schemat zawsze jest podobny.

Social commerce pomaga także lepiej dotrzeć i poznać swoich klientów. Na Facebooku można skorzystać z platformy reklamowej i precyzyjnie zdefiniować tam grupę docelową, a także poznać zachowania swoich klientów. Portal Marka Zuckerberga gromadzi o użytkownikach dużo danych i część, w formie raportów, udostępnia administratorom fanpage’ów. Po zakupach w portalach społecznościowych klienci często właśnie tam dają też wyraz swojemu zadowoleniu lub niezadowoleniu z otrzymanego produktu. To oczywiście miecz obosieczny, ale pozytywne komentarze pomogą w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojego sklepu i mogą przyciągnąć do niego znajomych dotychczasowych klientów.

Dlaczego warto działać w social mediach?

Najprostsza będzie odpowiedź na pytanie, po co właściwie pochylać się nad działalnością w mediach społecznościowych. Wystarczy przypomnieć sobie wyświechtane już nieco powiedzenie: “jeśli nie ma Cię na Facebooku, nie istniejesz”. Zostało ukute przed laty i odnosiło się do prywatnych profili, ale w przypadku sklepów internetowych jest chyba jeszcze bardziej adekwatne. To właśnie na Facebooku często sprawdzamy sklep, w którym mamy zamiar po raz pierwszy dokonać zakupów. Jeśli profil będzie wyglądać profesjonalnie, a do tego będą na nim widoczne aktualne posty, szanse na pozyskanie nowych klientów rosną. Nie można bagatelizować tej grupy – konta na tym portalu posiada ponad 16 milionów Polaków! Social commerce może zaś sprawić, że odbiorca nawet nie będzie musiał opuszczać profilu Twojego sklepu, by dokonać zakupów.

Social commerce – co to właściwie jest?

Samo pojęcie social commerce opisuje bowiem właśnie sprzedawanie i kupowanie produktów bezpośrednio w social mediach. Cały proces zakupowy, a przynajmniej jego dużą część, można wówczas przeprowadzić bez opuszczania aplikacji. Taką możliwość oferują najwięksi gracze na rynku mediów społecznościowych. Na czele jest oczywiście Facebook, ale podobne rozwiązania są też wprowadzane na Instagramie. Sprawnie działające rozwiązania social commerce wdrożył również Pinterest.

Jak to wygląda z punktu widzenia właściciela sklepu? Na początek trzeba odpowiednio skonfigurować swój sklep na Facebooku. Wiele platform z oprogramowaniem sklepów internetowych pomoże usprawnić cały proces. Do swojego sklepu w social mediach trzeba będzie bowiem wgrać produkty. Potem można na przykład oznaczać je w postach na Facebooku. Po kliknięciu w produkt odbiorca od razu rozpocznie proces zakupowy.